Fotoğraf: Agence France-Presse
Tarih: 16 Aralık 2019
Yeni bir araştırmaya göre, üst düzey ABD moda markaları Çin'e imalat konusunda daha fazla bağımlı hale geldi ve bu durum onları ticari tarife savaşlarındaki artışa karşı daha savunmasız hale getirdi.
Tişört ve iç giyim gibi temel giyim eşyalarının ithalatı Vietnam, Kamboçya veya Bangladeş gibi düşük maliyetli üretim merkezlerine kolayca kaydırılabilirken, Çin, aksesuarlar ve paltolar gibi yüksek değerli malların imalatında o kadar uzmanlaştı ki, ABD markaları tarife zammını göze almak zorunda kalabilir.
Bir Amerikan üniversitesinde yapılan araştırmaya göre, değer zincirinde Çin'den daha aşağıda bulunan diğer ülkeler, tekstil endüstrisinin birçok alanında maliyet açısından bir yarışa girmesine rağmen, bu tür yüksek kaliteli ürünlerde kalite konusunda Çin ile rekabet edemiyor.
Fotoğraf: Reuters
Rapor, kısmen artan işgücü maliyetleri ve ABD tarifelerinin ilk turları nedeniyle fiyat avantajının hızla azalmasına rağmen Çin’in giysi tedarik zincirindeki hâkimiyetinin devam ettiğini gösteriyor.
Çin'de üretilen giyimin ortalama perakende fiyatı, 2018 yılının ikinci çeyreğinde, Vietnam'dan elde edilen giysilerin bir miktar daha üzerinde birim başına 25,7 $ olarak gerçekleşti. Bir yıl sonra, Çin’in birim başına fiyatı 69,5 $ olarak iki katından fazlaya mal oldu.
2019’un ilk çeyreğinin sonunda, ABD’de giyim perakendecilerinin stoklarında tutulan Çin yapımı hazır giyim eşyalarının sayısı üçte birin altına düştü.
Çin, ABD perakende pazarına 2016 yılının başından 2019 yılının sonlarına kadar en büyük yeni giyim eşyası tedarikçisi (193.774 SKU) olarak hâkim oldu. Konfeksiyon üretiminin maliyeti ve kalitesinde Çin’in en büyük rakibi olarak kabul edilen Vietnam, aynı dönemde Çin’in ABD pazarına olan katkısının üçte biri kadar katkıda bulunmuştur.
ABD hükümetinin haksız ticaret uygulamaları için Çin’le ilgili soruşturmasını başlattığı Ağustos 2017’den bu yana ABD’deki markalar Çin’e yeni giyim hatları için daha az sipariş verdi.
Vietnam da, Çin’e kıyasla daha az kapsamlı olmak üzere aynı dönemde yüksek maliyet baskısı ile karşı karşıya kaldı. Vietnam'da yapılan ortalama giysi fiyatı, birim başına yaklaşık 20 $’dan 34,8 $’a yükselmiştir. Kamboçya ve Bangladeş yapımı giyim fiyatları birim başına 20 $’ın altında kaldı.
ABD ve Çin, birbirlerinin giyim ve tekstil ihracatına yüzde 25 oranında ek tarife uygulaması durumunda ABD’nin Çin’den azalttığından daha fazlasını diğer tedarikçilerden ithal etmesi gerekecek ve konfeksiyon sektöründeki ticaret açığını daha da kötüleştirerek ABD'li yerli giyim üreticilerine çok küçük miktarda yardımı olacaktır.
Yine de Çinli üreticiler gittikçe daralan siparişler konusunda endişeli. ABD'deki giyim firmalarının, en son tarife artışının ardından üretim tesislerinin Çin'den başka ülkelere kayma hızını artırması bekleniyor.
Örnek olarak ABD'nin popüler bir iç giyim markasını ele alalım, yüzde 80 oranında giyim ürünü Shenzhen'deki Hong Kong'a ait bir şirket tarafından üretiliyordu. Şirket dört beş yıl önce Vietnam’a yeniden konuşlanmaya başladı. Geçen sene tarifeler nedeniyle Vietnam'a olan yatırımını hızla genişletti. Şu anda, kuzey Vietnam'da üretim kapasitelerinin yarısını oluşturan dört fabrika bulunuyor. Tarife yüzde 25'e yükselirse, üretimlerini hızla ve daha hızlı bir şekilde taşıyacaklarına şüphe yoktur.
Amerika Birleşik Devletleri Uluslararası Ticaret Komisyonu verilerinin Financial Times analizine göre, Vietnam'dan yapılan ABD ithalatı, bu yılın ilk dört ayında geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 40 arttı. Bu ABD'ye ithalat yapan en büyük 40 ithalatçı arasındaki en büyük artış oldu.
Aynı dönemde, ABD’nin Çin’den yaptığı ithalat, 2009’dan bu yana en büyük daralmayı göstererek yüzde 13 oranında azalmıştır.
Kaynak :
https://www.ft.com/content/4bce1f3c-8dda-11e9-a1c1-51bf8f989972
https://www.scmp.com/economy/global-economy/article/3010352/trade-war-hit-high-end-us-fashion-brands-dependent